Saturday, January 7

cermin lah ..

                       "Mirror, mirror on the wall! who is the prettiest person in the world?"
 Pernah dengar tak or tahu tak dialog di atas tuh? hihi itu semua dalam cerita2 kartun zaman aku kecik2 seperti? erm snow white .. ok apa yang nak diperkatakan disini ialah ..
cermin diri tuh dulu sebelum nak mengata orang . ha! itu la sebenarnya yang nak dikemukakan. mulut kita ni memang begini, semua orang la tak kira bangsa atau dia apa pun pangkat or darjat or setinggi mana ilmu yang dia ada or tak ada semua sama. pasti akan berkata sesuatu yang kadang kala kita rasa kita betul. Walhal apa yang kita kata kat orang tuh sebenarnya menggambarkan diri kita sendiri. Pernah rasa tak situasi begitu? mesti tak rasa kan? Sebab terlalu asyik rasa diri tuh betul sampai tak perasan sebenarnya kita mengata diri kita sendiri . jangan tipu la kalau kita kata " eyh aku tahu la apa yang aku cakap. aku tak sama dengan mereka la" ok dengar sini baik2 ye kepada individu yang begini.
memang kau tak macam tuh, tapi sebenarnya kau lebih teruk dari itu. kau pandai cakap orang tuh begini dan begitu. kau sendiri suruh orang ini dan begitu. sedar tak kekurangan diri sendiri? herm .. setiap manusia ada kekurangan masing2 so jangan terlalu melihat sangat kekurangan orang tersebut sampai merendahkan darjat seseorang tersebut. Pernah tak terfikir kita cakap orang tuh macam2 tapi pernah tahu tak apa perasaan and hati orang tu kalau benda tuh tak betul.
kesian kan.. sebelum nak suruh orang, apa kata diri sendiri dulu tengok siapa diri kamu yang sebenar.

#sekadar menyatakan apa yang patut, kalau tak setuju tak apa ..

No comments: